maaalinens.blogg.se

Dom kallar mig Mallan

Ekonomin tär på hjärnan

Kategori: Maalinens

Man gör fan inget annat än att jobba.
Men ju mer jag jobbar desto mer utgifter verkar jag dra på mig, konstigt nog!
 
Det är mycket nu med att spara till resor, fester och folk ska ju fan fylla 30, 40 och 60 hela högen. Jag kommer då fan inte tomhänt på fest!
Det kostar att ligga på topp och därför har jag nu börjar skriva upp allt.
På riktigt ett Excel-dokument som jag skriver in alla mina utgifter och lån så jag ser hur mycket jag gör av med kontra det jag tjänar.
 
Var så nära på att beställa hem ett kreditkort - men nej! NEJ! Jag är inte som offerbarnen i Lyxfällan. Jag ska inte ta fler lån innan jag är av med dem jag har.
Nu låter det som jag är hos Kronofogden etc, så är inte fallet.
Men för 2 år sedan tjänade jag bra med pengar, vi snackar liksom ut 28.000 minst. Nu får jag ut 20.900 en bra månad. Jag vet att det fortfarande är sjukt bra om man jämför med andra, så jag har inte på mig offerkoftan, mer bara ett konstaterande
Vad gjorde jag när jag tjänade närmare 30-papp?
- Jo, jag konsumerade mera.
Vi köpte bil, en dyrare än vad jag valt idag, var ute mer ofta med vänner och käkade etc.
Idag lever jag på samma sätt med sämre inkomst = man går back.
 
Så nu har jag mål innan jag fyller 30 år.
Det är att bli av med alla små pisslån, så som klädkontot på HM, avbetalning till tandläkaren etc.
Gör jag det och från det är gjort slutar ta faktura på konto utan måste betala inom 14 dagar så kommer jag ha ca: 2000 kr mer i månaden att leva för.
Sedan har jag bestämt att jag måste sluta köpa så jävla mycket mat och dyr sådan. Mitt persoliga matkonto får vara max 2000 spänn. 
 
Jag tror att när jag får ordning på alla dessa saker så kommer jag ha mer ork och lust att göra saker.
Det är slut på att dumhandla för att köpa saker, utan nu köps det enbart saker som måste ägas (typ. jeans, skor etc).
 
Är det bara jag som är såhär slavrig eller finns det fler?
Ekonomi är och förblir så jävla tröööökigt, så därför spelar jag för min 100-lapp varje vecka. Någon gång kanske det blir min rad som går in, min lott som vidar miljonbelopp eller rätt jävla lag som sparkar in boll i målet.
 
Det är söndag.
Jag pratar ekonomi på en söndag.
Lika patetisk som det verkar
Kommentera inlägget här: